29 Kasım 2021 Pazartesi

Ağaç Ev Sohbetleri 119

 


Herkese yeni bir Ağaç Ev güncesinden selamlaar :) Uzun zamandır sohbetlerden yazmamıştım geçenlerde konu önerisinde bulununca ve deep de bu hafta yoğun olunca sen yaz dedi. Umarım konuyu sever ve heyecanlı şekilde tartışma ve incelemelerde bulunuruz hepberaber :) Bu arada yaklaşık bir buçuk haftadır grip olduğum için yorumları bekletmekteyim ve film dizi yazımı da yetiştiremedim ve ziyaretlerimi de aksattım bunun için üzgünüm ama iyileşip geri döneceğim. Çarşamba günü Kelime Oyunu da bende bu nedenle yorumlarınızı yayınlayacağım ama yanıtlamam biraz zaman alacak şimdiden afedersiniz.

Geçen haftalarda sanat konusu üzerine düşünmüştük. Sanat ne için diye tartışmıştık. Ben yazı yazamadım yoğunluktan fakat yorumda düşüncemi belirtmiştim. Bence sanat insanın kendisi içindir diye. Bir eser üretirken mühim olan içindeki duyguyu açığa çıkartmaktır. Fakat sanat sanat için mi toplum için mi düşüncesinden önce ben sanatçının kendisi için ürettiğini düşünüyorum demiştim. Dışarıdan gelecek bakışlar da psikolojik olarak bilinçaltına etki edecektir az ya da çok şekilde ki bu bakışlar belki sadece kendisinin de olabilir. Bir kere insan neden sanat eseri üretme ihtiyacı duyar bu soruyu önemli buluyorum. İnsan yaşantısını ve ruhsal durumunu aktarma ihtiyacındadır her zaman. İster dağa taşa anlatsın, kendine saklasın isterse bir yerlerde topluma sunsun fakat hepsinin temelinde içindekini dışarıya aktarma ihtiyacı olmalı. Bir resim bir heykel üretip bunu sadece evimizin içinde kimseye göstermeden tutuyorsak bile yine de bir duyguyu elimizdeki malzemeye aktarmış oluyoruz ve kendimiz için yine onu eleştiririz yargılarız ve beğeniriz bu durumda başkası görmese ve eleştirmese bile o görevi kendimiz yerine getiririz. Kimse görsün veya görmesin sanatçının kaygısı anlaşılmaktır duygularını ifade etmektir ve bunun için icra ettiği sanatın mevcut üsluplarını en iyi şekilde bilip bunu kendi stilini yaratmak için kullanır. Sonuç olarak da doğurduğu eserin önce kendinin beğenmesi ve sonra diğerleri üzerinde bir etki bırakması yine sanatçıyı tatmin edecektir diye düşünüyorum. Yani sanatçı eserlerini önce kendisi için üretir diye düşünüyorum daha sonra başka kaygılar devreye girer belki para kazanmak da artı bir getirisi olur demiştim.

Yani sanatı ne için icra ederiz diye düşününce fikrim bu yönde fakat işin bir de diğer tarafı var ki bu da bugünkü konumuzu oluşturuyor. Başka birinin ürettiği bir sanat eserini veya onun kopyasını neden alırız? Ona sahip olmaktaki amacımız nedir? Bu hafta bunu tartışalım ve düşünelim. Ünlü bir ressamın tablosunu neden alırız? Hatta orijinaline paramız yetmediğinde kopyasını bile neden alırız? Hatta teknoloji o kadar gelişti ki kopyaya bile ihtiyaç duymadan eserlerin görüntülerine sahip olabiliriz.

Düşündüklerimiz ya da inandıklarımız gördüklerimizi yani nesneleri görme biçimimizi etkiler. Böylece görülen şey herkes için aynı olmaktan çıkar. Konuyla bağımsız gibi dursa da John Berger'in reklamlar hakkında söyledikleri bence çok yerinde tespitler. Modern toplumun tarihte hiç olmadığı kadar reklama maruz kaldığını göz önünde bulundurmamız gerekli. Reklamlarda hep gelecekten bahsedilir ve iyi bir hayat vaat edilir. Her zaman bir şeyler almamız veya yapmamız gerektiği ve aldıkça da rahat edeceğimiz mesajı verilir. Aldıkça fakirleşiriz ama yine de almaya devam ederiz çünkü verilen mesajda o şeyi alan veya yapan kişiler kıskanılacak durumdadır ve nesne herkesin sahip olmak isteyeceği bir cazibeye sahiptir. Yani reklamlar bize bunu söyler. O nesnenin vereceği konfora veya başka bir şeye aslında ihtiyacımız olmasa bile öyleymiş gibi hissettiriliriz. Alıcının o nesneye erişince ulaşacağı durumunu yani gelecekteki kendisini kıskanması beklenir. Ve alıcı o nesneye sahip olunca da kendini beğenme duygusu ve yapay bir mutluluk geliştirir.

Reklamlar böylece araçlarla amaçları bir araya getirip alıcının ilgisini çeker. Doğanın romantik bir biçimde kullanılışı, Akdeniz'in sıcak özlem uyandıran çekiciliği, modellerle mitolojik karakterlerin hareketlerinde benzerlik yaratılması, bir nesneye sahip olmanın başarı ile eşit gösterilmesi gibi sıralanabilir örnekler.

Reklam konusu da ayrı bir başlık altında daha sonra konuşulabilir elbette. Bundan bahsetmemin sebebi yaratılan algıların nesneleri görme biçimimizi nasıl etkilediğine bir örnek vermekti. Çocukluğumuzun ilk yıllarından itibaren her zaman çevreye karşı duyarlıyızdır ve algı süzgecimizden geçen şeylerin sadece çok küçük bir kısmından haberimiz vardır. İnsan doğasında sosyal olmak, iletişim kurmak, sevilme, istenme, değer görme ve başarılı olma gibi temel duygular çok güçlüdür. Bu nedenle büyürken içimizde kendimize karşı bir ayna yaratırız. Herkes hemen hemen her zaman içinde kendi imgesini taşır. Bir yerde yemek yerken, bir yerde ağlarken, sokakta yürürken, dans ederken yani her anımızda bu imgemiz bize eşlik eder ve ona bakarız. Bunu hiç fark etmeyebiliriz. Ama gülümserken bile kendimizi dışarıdan görürüz o imgeye bakarız ve bu çok çok kısa sürer. O kadar kısa bir işlemdir ki anlamayız bile böyle olduğunu. Böylece içimizde dışarıyı gözleyen ve gözlenen iki ayrı öğe halinde yaşarız. Bir şeyleri görme veya algılama süreci anlık ve doğaldır.

Bir sanat eseri düşünün. Örneğin Leonardo'ya ait olsun. Geçmişte üretilen bu eserler genellikle ait olması istenen yere yönelik yapılırdı. Örneğin bir mihrap için, veya saray için olsun. Bu eserlere o dönemde olduğu yerde baktığınızda onu olduğu yerden bağımsız şekilde göremezdiniz. O bulunduğu yapıyla beraber onunla yaşardı. Duvarlara ve esere baktığınızda bir yaşanmışlık ve belki de etrafında bulunan diğer eserlerle beraber birbirine ait ve karmaşık bir hikayesi olduğunu, bir ruha sahip olduklarını görürdünüz. Şimdi bu eserler bulundukları yerden alınıp müzelere konulduğunda taşıdığı mesaj veya anlamın sadece bir kısmını görebildiğimizi söylemek yanlış olmaz çünkü artık ait olduğu yapı içerisinde değil bir müzenin loş ışığı altında dümdüz bir duvara asılmış şekilde görebiliyoruz. Hatta kopyacılık sayesinde ve fotoğraf ve videolar sayesinde artık bunları bambaşka yerlerde ve zamanlarda istediğimiz kadar görmek mümkün. Leonardo'ya ait bir eserin kendisi veya kopyası salonunuzda yemek masanızın olduğu yerde etrafında sizin başka biblo veya süslerinizle beraber duruyor olsa orijinal taşıdığı anlam veya mesajın tümünü aktardığını veya hissettirdiğini iddia etmek yanlış olabilir. Peki ama biz onu neden alırız veya müzeler onlarca para harcayıp bu eserlere veya kopyalarına neden başka müzelerden önce sahip olmak ister bu resmi muhafaza etmek ve göstermek neden bu kadar önemlidir? Elbette taşıdığı anlam veya verdiği mesaj nedeniyle değil diyemeyiz ama tüm sebep bu değil. Sanatçının o eseri yapmaya başladığında taşıdığı anlam ve orijinal fikir ile bizim o eseri veya kopyasını evimize koyduğumuzda taşıdığı anlam ve fikir arasındaki fark nedir?

Berger'e göre kopyalar kendimize ait sanat tecrübesini diğer tecrübelerimiz ile bağdaştırmamıza yardımcı olurlar. Onun hazırladığı belgeseli izlemenizi tavsiye edebilirim bu arada. Yazıyı fazla da uzatmadan artık bitirmek istiyorum o nedenle açıp durduğum soru öbeğine kısaca kendi yanıtımı ekleyip bitireyim. Bir esere sahip olurken o esere ait bilgiye ve sanatsal görüşe sahip olduğumuzu hissetmek isteriz. Böylece o eserin orijinaline, kopyasına veya görüntüsüne sahip olmak bir çeşit gurur hissi yaratır. Duvarlarımıza astığımız veya vitrinimize koyduğumuz, belki de telefonumuza duvar kağıdı yaptığımız sergilediğimiz sanat eserinin kendisi veya görüntüsü bilinçaltımızda eserin kendine ait güçlü anlamına, taşıdığı bilgiye sahip olma duygusu verirken öte yandan da başkalarına ben bu fikre bu beğeniye ve kültüre sahibim demesi için bir araç olur. Örneğin ünlü bir ressamın bir yemek masasını resmettiği tabloda yemek ve zengin sofra ana karakterdir. Yemek bir zevktir. Fakat bu tablo yenilemez. Bu başka bir şeyin göstergesidir ilk olarak sanatçının becerisi ve verdiği mesaj ikincisi ise onu satın alanın maddi gücü ile sahip olduğu beğeni, kültür seviyesi ve sanat zevkine sahip olduğu düşüncesidir. İster bir doğa resmi ister bir nü veya coşkulu bir savaşı temsil eden bir eser olsun ona sahip olmayı istememiz işte bu tür duygularla beraber karmaşık ve farkında olmadığımız sebeplerdendir. Herkes tarafından değer gören bir nesneye sahip olmuş oluruz ve o kültüre o bilgiye ait hissederiz. Çocukken odamızın duvarlarına astığımız posterler bile sahip olduğumuz zevki yansıtmak, belki de o kültüre veya bilgiye sahip olduğunu hissetmek ve aynı beğenilere sahip olan başkalarıyla bağ kurmak o topluluğa ait olmak, o zevke sahip olduğun için bir çeşit gururlanma ile açıklanabilir.

Gribin ve ilaçların etkisiyle biraz karmaşık anlatmış olabilirim düşüncelerimi ama açtığım sorulara vereceğiniz yanıtları ve fikirlerinizi merakla bekliyorum. Umarım haftanın konusunu seversiniz :)

9 yorum:

  1. Öncelikle konu gerçekten çok güzel ve aynı zamanda zor:) Ben bugüne kadar gidip ünlü birinin tablosunu ya da kopyasını almadım, belki gerek duymadım bilmiyorum. Insanlar bunu yazdiginiz gibi kaliteli olduğunu hissetmek yada görünmek için yapabilir.Reklamlarla bu algı oluşturuluyor ve insanlar buna para vermek ihtiyacı duyuyor..

    YanıtlaSil
  2. Konu çok güzel ama bir o kadar da zor. Ağaç evle dönüş yapayım dedim ama zorlanacağım. Önümüzdeki haftalara inşallah ;)
    Soruna gelince; ben bu zamana kadar öyle bişey almadım ama alacak olsam sebebi ; beni derinden etkilemiş olması , onda bişeyler bulmuş olmam olacaktır diye düşünüyorum..

    YanıtlaSil
  3. Size geçmiş olsun dileklerimle başlamak istiyorum. Konu gerçekten güzel ve üzerinde uzun uzun düşünebileceğimiz öğeler içeriyor. Sanat kişinin kendini ifade etmek için kullandığı bir araçtır bence. Dil gibi bireyler arasında iletişim sağlar. Sanat toplumun gelişmişlik düzeyini gösterir. Gelişmiş toplumlarda sanata çok daha fazla önem verildiğini görüyoruz. Diğer taraftan kapitalizmin getirdiği yaşam mücadelesi, sanatçıya ve sanata gereken önemin verilmesine büyük engel teşkil eder. Maalesef toplumun çok küçük bir bölümü sanatla ilgilidir. Bu yüzden özellikle ülkemiz gibi geri kalmış toplumlarda devletin sanatçılarına verdiği destek son derece kısıtlıdır.

    Ağaç Ev Sohbetlerinin 116. bölümünde sevgili Mrs. Kedi tarafından önerilen sanat konulu yazımda ve yorumlarda belirtiğim üzere sizinle sanata bakış açımız hemen hemen aynı. Dediğiniz gibi sanatçı eserini yaratırken özgür olmalı bunun dışında hiçbir amaca hizmet etmemelidir. Reklâmın amacı, kitleleri etkilemek ve ürünü tanıtmak, çoğu zaman kötü yönlerini gizleyip iyi yönlerini öne çıkarmaktır. Burada hedef o ürünün satılmasıdır. Sanatın bu amaçla yapılması değerini lekeleyecektir. Elbette sanat eseri bir mesaj içermeli ama bu mesaj sadece sanatçının duygu ve düşüncelerini yansıtmakla sınırlı olmalıdır:)

    YanıtlaSil
  4. Evet konu çok güzel. Ben de gidip hiçbir tablo almadım daha ama kendi evim olursa alırım. Açıkçası çocukken yattığım yatağın hemen karşısında bir tablo dururdu, annemin koyduğu. Gece uyumadan önce hep o resme bakıp orada olduğumu hayal eder ve inanılmaz bir huzurun doruklarına taşırırdı ve uyuyakalırdım. Bu zamana kadar tarihleriyle pek ilgilenmedim ama instagram da karşılaşıp beğendiklerimin bir kaçını sitemde paylaşmayı planlıyordum. Sanırım benim için daha çok ben de hissettirdikleri önemli olan. Vaktim olursa yazarım. Teşekkürler konu için =)

    www.kayipfisilti.com

    YanıtlaSil
  5. O kadar uzağım ki mevzuya :) sanırım evimize küçük bir bibloyu hangi maksatla alıyorsak, temelde aynı sebep var hepsinde.Beğenme ve zevki tatmin etme. Sosyal statü belirtisi de olabilir , en azından filmler öyle söylüyor:) O önemli esere sahip olabilecek kadar önemli biri vs. Bir de her şeyden bağımsız tutkuya dönüşmüş bir hal olabilir.Amok koşucusu misali:)

    YanıtlaSil
  6. Sanatı alma nedenlerimden hiçbiri gurur değil, bu soru sayesinde bunu fark ettim :) Benim kişisel nedenlerim şunlar:
    1). Sanatçıya ekonomik yardım. Tanıtma. Psikolojik ve sosyal destek. Çünkü sanatçı sadece yaratmak değil yarattığının beğeni almasını isteyen biridir bence. İlk nedenim bu yüzden "sanatşıyı yüceltmek için".
    2). Beğendiğim bir resmin, heykel ya da görsel sanatın aynen bir müzik sanatı, yazılı eserler gibi bir kamuya maloluşu vardır ve ben buna "sahip olmak" değil ama deneyimlemek isterim, yani anlamaya çalışmak, elimin altında bulundurup dönem dönem farklı duygularla yeniden değerlendirmek.
    3). Paylaşmak için. Sanatı çocuklarım için bir yatırım olarak görüyorum. Evimizde çok değerli bir kitap var, satılsa baya maddi değeri de var ama asıl değeri bizim aile mirasımızdan kalması ve bizden de çocuklarımıza kalıyor olması. Keza bir de ananemden elişi nar şeklinde bir kolyem var değerli taşlarla işlenmiş. Bu ikisi bence sanat eseridir ve ben onlara sahip değilim sadece "aktaran" konumundayım. Benim görevim bu sanat eserlerini hayatım boyunca koruyup kollamak ve sonra onları koruyacak olan çocuğuma (çocuğum olmasaydı da mutlaka birini atardım bu göreve) vermek.. Yani sanatı aktarmak için satın alıyorum / sahip oluyorum diyelim..
    Çok güzel konu, diğer arkadaşları da okuyacağım :)
    Geçmiş olsun bir de... Sevgiler.

    YanıtlaSil
  7. Konu çok güzel! Benim cevabım biraz basit sanırım. Eğer bir tabloya bakıp da beğendiysem, o tablo beni mutlu ettiyse bu hissimi muhafaza etmek için tablonun yakınımda olmasını isterim. Misal Van Gogh'un "A Starry Night" tablosunu çok seviyorum. Evimizde tablo olarak değil de abajur onlarak var ve o abajurun varlığı beni mutlu ediyor :) Ama gerçek tablolara ya da diğer sanat eserlerine ödenen çok yüksek meblağları anlamakta zorlanıyorum, orası bambaşka bir konu.

    YanıtlaSil
  8. Sanat hakkında ne söylesem de sanatın s'sini parşömen kağıdıma yazacak olan tüy kalemimin ilk darbesinde oluşacak o iz kadar kalacaktır. :)

    YanıtlaSil
  9. bu yazı vallahi doktora makalesi gibi, berger, leonardo, reklam, bilimsel yaklaşım olmuş, sen sanat teorisine meraklısın o zamansa yani :)

    YanıtlaSil

Öyle okuyup kaçmak olmaz sevgili okur, fikrini belirt, bir selam et, bir ses ver, çekinme :)

Not: Yorum yaparken lütfen Türkçemizi koruyalım.

^.^